Gyldne Øjeblikke

af musik skrevet i det 21. århundrede

“Jeg bryder mig kun om to procent af de værker, jeg hører til koncerter med ny musik. At jeg alligevel holder fast, skyldes de få gyldne øjeblikke, som så til gengæld åbner nye verdener.”
(Komponisten Christian Winther Christensen, ikke ordret i Q&A til Klang festival, København, juni 2023)

En misforståelse

Det er en udbredt misforståelse at nyskreven musik er lig med avantgarde-musik. Det skal bevises med gyldne øjeblikke af musik skrevet i det 21. århundrede. Udvalget er gyldne øjeblikke helt personligt og følger ingen musikhistoriske regler!

”The essence of any piece of music lies in our individual reaction to it.”
Andrew Mellor, The Northern Silence

Vi hører primært kammer- og orkestermusik. Nogle orgelværker er på programmet, og enkelte korstykker. Nye orkesterværker hører til sjældenhederne: der skal være betaling til komponisten, og der skal være et orkester der tager risikoen. Heldigvis findes disse, endda lige her. Sønderjyllands Symfoniorkester har den 9. marts 2023 uropført en ny cellokoncert af Thomas Agerfeldt Olesen.

Vi går ikke i dybden med et enkelt værk, men prøver at få et overblik over nyskreven, vellydende musik i ét land. Fokus er på de skandinaviske (DK, SE, FI) og baltiske (EE, LV, LT) lande. Island og USA tjener som kontrast hertil. 

Værkerne er tilgængelige på CD, for at vi kan nyde lyden. Det begrænser udvalget, dog har pladeselskaberne allerede foretaget en grovsortering af de bedste værker.
 

Motivation

Kunne man forstille sig kun at høre Beatles, Rolling Stones, Elvis Presley i radioen? Nej, vel? Men vi kan åbenbart leve med at høre de samme klassiske komponister igen og igen. 

Top 10 koncertkomponister

  1. Mozart, W.A.
  2. Beethoven, Ludwig van
  3. Bach, Johann Sebastian
  4. Brahms, Johannes
  5. Schubert, Franz
  6. Schumann, Robert
  7. Ravel, Maurice
  8. Tchaikovsky, Pjotr Iljitj 
  9. Strauss, Richard
  10. Chopin, Fryderyk

Kilde: www.bachtrack.com 

Kun 10% af spillede værker er nyskrevne. Hvad skyldes det? Som lyttere til klassisk musik frygter vi måske, at nyskreven musik er atonal. Men også musikere frygter, at der ikke kommer koncertgæster nok. Især efter Covid er kasserne tomme, der er ikke råderum til økonomiske eksperimenter. 

Andel af nyskreven musik spillet til koncerterne per land i 2022

  • Østrig    7,7%
  • Ungarn    8,2%
  • Frankrig    8,5%
  • Tyskland    8,6%
  • Schweiz    9,3%
  • UK    10,7%
  • Spanien    12,0%
  • Holland    12,3%
  • Sverige    13,0%
  • USA    15,3%

Kilde: www.bachtrack.com  

Motivation

Se lige DR P2 Klassisk Top 50 fra 2018: det nyeste værk på listen er Arvo Pärts ”Spiegel im Spiegel” fra 1978.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassisk/her-er-danskernes-top-50-over-klassisk-musik-hoer-selv-efter-om-er-du-enig-0 

Den hollandske komponist Louis Andriessen (1939-2021) skriver om uendelige gentagelser af klassiske værker:

”That is one of the reasons why I compose: to get rid of other music”
Louis Andriessen: Rosa, a Horse Drama. Forelæsning til studerende i komposition ved Royal Conservatoire i Den Haag, juni 1998

Moderne Klassik

Når det kommer til nyskreven musik, bliver det svært at lave en inddeling i velkendte kategorier. Det var en del lettere da der kun skulle skelnes mellem Barok, Renæssance, Klassik og Romantik. 

”Rate Your Music” har katagoriseret en række genrer.

De genrer der ligger tættest på den musik vi kommer til at høre er:

  • Koncert
  • Symfoni
  • Tonedigt
  • Hellig Minimalisme
  • Ny Kompleksitet
  • Postminimalisme
  • Totalisme
  • Sonorisme

Hvordan finder man nyskreven musik?

Det kan være uoverskueligt at finde rund i et væld af nyskreven musik. 

Jeg startede med at læse om og lytte til musik kun fra Letland. Derfra åbnede døren sig til musik fra alle baltiske lande. Anmeldelser af nye CD’er i magasinet ”Klassisk” eller på internettet (se forneden) såvel som musikpriserne hjælper med at sortere i udbuddet. 

Magasinet ”Klassisk”, udkommer fire gange årligt:
https://klassisk.org/

Musikpriser

Websites og Blogs

Se også

Forfatter til ovenstående er: Michael Schäfer, der er initiativtager til lytteklubben "Gyldne øjeblikke – lyden af det 21. århundrede"