Digte som er holdt i en diskret ironisk tone og kommenterer den vidunderligt normale hverdag fra skæve vinkler
Se alle eksemplarer
Henter oplysninger
Detaljer om materialet - inkl. fagbøgers opstilling (DK5)
Type
Bog
Sprog
dansk
Beskrivelse
Heri: Allerede nu er det for sent ; Anderledes er det på landet ; Christian Nielsens mor elsker ; Der er altid ulæste sider ; Der er to paddehatte ; Det er efterår ; Det er stadig et spørgsmålstegn ; Det var cyklen, et spinkelt skelet ; Duerne de ; Flyvende sommer. Det er det de ; Foldemand II (Nå, men eftersom knoglerne er her og) Foldemand (Og selv mandens sirlige snoskæg) Fra min plads ; Ført af musikken ; Her er han lige død ; Hvad var det nu for noget ; Jeg prikker øjnene ud ; Jeg spørger ; Jeg var hele ni måneder henne ; Jeg vågner ; Jo, vist er man til ; Men hun lyver ; Min kære! ; Måske var det lugten ; Nej. Det var bare et dyr jeg slagtede ; Nu hvor du har sat dig ; P.S. (Angående den der udsendelse om skihop) Rundt omkring Herning ; Skriv et digt om det ; Skyerne her ; Sømandssex (Da du fløjtede på dit særlige) Så fik de endnu en ; Vi begraver ; Vi var som mor og datter ; Video (Hans pixellerede hud gnubber) Værsgo - siger du og byder mig glasset
ISBN
8702004178
Omfang
53 sider
Forlag
Gyldendal
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Information, 2001-11-01
Information, 2001-11-01Politiken, 2001-11-01
Politiken, 2001-11-01Berlingske tidende, 2001-11-14
Kristeligt dagblad, 2002-01-04
Kristeligt dagblad, 2002-01-04Standart, Årg. 16, nr. 1 (2002)
Weekendavisen, 2002-08-16
Lektørudtalelse
Lone Hørslev Rasmussen (f. 1974) debuterer i bogform med denne glimrende digtsamling. Hun er i år 2000 blevet afprøvet i Hvedekorn med et par digte, hvoraf det ene er med i samlingen her. Det samlede udtryk virker rimeligt formfuldendt, som var det en rutineret ræv. Den knækprosalignende facade er stillet pænt op i fem afdelinger der tilsammen vil sige os noget om parcelhusromatikken og især det erotiske. Det er gjort med en allestedsnærværende lakonisk eller ironisk tone, blot tænk på titlen, og uden nogen form for patos eller skønhedskirurgi, som ellers er kendetegnende for megen moderne lyrik. Man kan ikke sige at det er noget nyt, men måske blot forfriskende. Digtene indeholder ofte talesprogslignende sentenser hvor digterjeget formulerer sig i direkte tale eller digtene udspiller sig som narrative forløb. Det er lyrik der skiftevis balancerer på grænsen mellem det, for læseren, umiddelbart tilgængelige og det mere lukkede univers og som kræver lidt mere læsearbejde Det er selvsagt en bog for læsere af nyere kvindelig lyrik og herunder især for læsere af Naja Maria Aidt og Kirsten Hammann