Læsepatruljer får børn til at tale med hinanden om litteratur

___________

 

Koldingbibliotekerne og PLC’er har sammen skabt konceptet ”Læsepatruljer”, hvor elever på tværs af årgange mødes i Læsepatruljerne og gennem forskellige aktiviteter skal være rollemodeller for hinanden og for skolens yngre elever og inspirere til større læseglæde.

___________

Undersøgelser viser, at kun 20 procent af danske skoleelever læser i fritiden af lyst – mod 43 procent internationalt. Topscoreren på listen over inspirationskilder til læsning er andre børn. Læsepatruljerne arbejder direkte med relationen mellem elever for at styrke deres samtaler om litteratur.

Læsepatruljerne på skolerne består af 6-10 elever, både piger og drenge fra 5.-7. årgang, som mødes hver 14. dag eller en gang om måneden sammen med en lærer, PLC-medarbejder eller læsevejleder. Opgaverne for læsepatruljerne er for eksempel at:

•    læse højt for en klasse eller en gruppe af elever
•    udstille deres yndlingslitteratur
•    være med til at udvælge nye bøger, der skal indkøbes til skolens bibliotek
•    lave konkurrencer om litteratur – fx ”Bøgernes Hall of Fame”
•    skrive boganmeldelser.

Gennem aktiviteterne og møderne med hinanden skabes der læseglæde, inspiration og motivation til at fordybe sig i litteraturen for sig selv eller i fælleskaber på skolerne eller i fritiden. Alt sammen til glæde for både stærke og svage læsere samt de mere læseskeptiske elever. 

  >> Se eksempel på vejledning til skolerne om at komme i gang med læsepatruljer

Sdr. Vang Skole i Kolding har de været med til at udvikle forløbet, og de siger:

Vi har med glæde set at det ikke kun er læse-stærke elever, der har meldt sig, men også elever, der har sværere ved at læse, men har lyst til og et stort ønske om at komme til at læse mere.  Læsepatruljen er altså ikke kun for de stærke læsere, men for alle elever med læselyst. 
Anne Marie Johansen og Karin Nielsen : ”Læsepatruljer giver læselyst” i Læringscentret, nr, 2, 2020, side 10-11

Læsepatruljerne kan desuden vælge at deltage i forløbet ’Spark læselysten i gang’ på Kolding Bibliotek, som er et skoletilbud, hvor eleverne:
•    lærer at læse højt for andre
•    laver en udstilling med bøger og anmeldelser af yndlingsbøger
•    fordyber sig i litteratur og møder en forfatter.

Bibliotekets tilbud består af tre moduler fordelt henover et skoleår, hvor læsepatruljer fra forskellige skoler mødes på tværs og danner nye fællesskaber.

Eleverne er glade for tilbuddet og siger selv:
•    vi får lov til at læse de nyeste bøger og vurdere dem (Lærke 6.b)
•    vi har indflydelse på, hvilke forfattere og bøger de skal læse i 4. klasse (Maya 6.b)
•    vi kan hjælpe elever med at blive bedre til at læse (Gentian 7.a)
•    det er sjovt og lærerigt, også for os (Patrick 6.b)
•    vi får lov til at hjælpe og planlægge (Nadja 5.a)
•    vi hjælper andre elever med at få lyst til at læse (Arian 6.a)
•    når jeg læser, forestiller jeg mig, at det kunne være sket i virkeligheden (Mathilde 6.b) 

Hør elever fra Sdr. Vang Skole fortælle om deres oplevelse af at være i en læsepatrulje

Mere information og kontakt

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål i forbindelse med at oprette og lede en læsepatrulje.

Kontaktpersoner:
Anna Marie Johansen
IT-vejleder/skolebibliotekar, Sdr. Vang Skole
79 79 91 98
amaj@kolding.dk

Thomas Gjerulff Tollund
Teamleder for Team Læring, Kolding Bibliotek
79 79 11 64
thto@kolding.dk

Anni Schumacher 
Bibliotekar, Kolding Bibliotek
79 79 11 43
anns@kolding.dk

Lotte Klemens Thomhave
Bibliotekar, Kolding Bibliotek
79 79 11 45
loth@kolding.dk